fredag 31 december 2010

3.5.2007 22:51:27 Sist men inte minst, Brändö

Brändö-dags idag och den kommunen höll vad den lovade och lite till. Trots vissa svårigheter att somna kom jag upp i tid och hann med färjan. Själva jobb biten var som den alltid är så det är inte mycket att slösa bläck på. Nej det var naturupplevelser och infödingar som var huvudattraktionen idag. Medan jag väntade på Jurmo färjan smög jag mej upp i skogen för att kasta lite vatten och då hörde jag ett prassel, oj ett djur tänkte jag och spände blicken i marken. Där var inget djur, men ett odjur! En lång ringlande best med skräckinjagande tänder masade sej sakta bort från mej och om det inte var för just uträttat tarv hade jag tveklöst kissat ner mej. Jag smsade min mamma och bad henne ringa helikopterräddningen, men jag fick inget svar och inga helikoptrar såg jag.

Nästa händelse var ett möte med den lokala infödingsstammen på Jurmo. En man i sina bästa år (och som säkert hette Jurmo-Frasse) berättade att han hade ett "schiilskåp" som han ville bli av med och när jag slagit upp ordet i min parlör förklarade jag för honom att bara jag hann med färjan så gick det bra. Inga problem, raskt som en iller hade han talat färjan tillrätta och den skulle vänta.

Tilbaka i torsholma anlände jag samtidigt som två lastbilar fullastade med levande fisk höll på att fylla en kasse (sån fiskodlings kasse alltså) och det var lite av ett skådespel att se fiskarna simma motströms i ett genomskinligt rör. Två långtradare med 11 fack var, vart fack torde rymma runt tusen liter fiskblandat vatten. Ytterligare spänning blev det när det visade sej att jag inte alls var bokad från torsholma på Alfågeln, utan bokad från enklinge. Efter att jag bedyrat att jag inte tänkte komma från enklinge också fick jag åka med.

Sista naturupplevelsen kom i sund där jag såg en örn (det var kul, men när jag tänker efter så var det nog också på brändö)

Innan jag fick fara hem hade vi ett viktigt styrelsemöte men det har jag ingen lust att prata om.


Kommentar till Sist men inte minst, Brändö


Inkommet 4.5.2007 09:02:59
Han hette nog inte Jurmo-Frasse. I Jurmo döps dom enligt modellen gårdsnamn+förnamn, tex. Norrstu-Stina och Söderstu-Pelle. Vartefter gårdarna delas blir det ett väderstreck till, så då blir det VesterNorrstu-Britta och ÖsterVesterSöderstu-Jakob. (Alla namn i exemplet fiktiva...) Har vickat på posten där och hade ett j*kla snärj att koppla ihop postadressnamnen (typ Per-Oskar Pettersson) med vad dom hette IRL... (o:
ann
Svar:

Inkommet 4.5.2007 09:49:36
Ska till Jurmo i kväll. Men någon Frasse finns det inte där, iaf ingen Frasse som har kylskåp :) Gården jag huserar i heter Hinders Norstu med mor och far brukar bo i Hinders söderstu
Patronen
Svar:
Få se nu... vänster i korsningen borde bli väster och sen låg det kanske lite mer söderut än dom andra så då blir det...vestersödstu-frasse och nej nåt schiilskåp har han inte längre.

Inkommet 4.5.2007 12:33:48
Skit! Nu råka jag radera en kommentar. Det var inte det jag skulle göra, jag ber om ursäkt.
Boutros
Svar:
Klantarsle!

Inkommet 4.5.2007 13:07:45
Vilken korsning? Den vid lopptorget eller den medsamma vid färjfästet (mot salteriet)? Hinders är annars oxå ett toppennamn. På den tiden jag vistades på Jurmo förekom jag även emellanåt i butiken. Dåvarande föreståndaren brukade kila över till Patronens farmor och farfar ibland och när folk då frågade efter henne log jag mitt oskyldigaste solvargsleende och sade "Näj, hon e barra ti Hinders..." (dvs. i vägen på riktig svenska)
ann
Svar:
Nära salteriet (antar jag) ett gult hus. Frasse du vet?

Inkommet 4.5.2007 14:31:23
Du ser--.... du ska inte åka till jurmo.....=) Hinders "högstu"

Svar:

Inkommet 4.5.2007 16:31:20
Det var ju min kommentar du raderade ju...snyft...bööööl...gråt...snörvel..
Susy ;)
Svar:
Gråt ej mer lilla vän torka tåren din jag hämtar den från mejlboxen min och ger dej åter vad jag slarvat bort så ögat ditt blir torrt.

Inkommet 4.5.2007 19:33:34
Du verkar ha problem med dina färjbokningar du...en dag blir du väl strandad nånstans i skärgården...fast det är ju rätt mysigt i skärgården så det kanske inte gör så mycket :)
Susy
Svar:

Inkommet 5.5.2007 17:37:15
Hi hi, nu blev jag glad ;)
Susy
Svar:

Inkommet 5.5.2007 19:48:38
Jomen visst minns jag Frasse! Ett problem med det jurmonesiska namnskicket som jag glömde ta upp förut var att dom alla hade samma förnamn. Så det var typ Vesterstu-Stina, Österstu-Stina och HindersSöderstu-Stina. Och det underlättade ju inte postsorteringen, direkt. *vaddå Margaret Mead-wannabe?*
ann
Svar:
Faktum är att Patronens lillebror egentligen skulle ha hetat Maj om jag inte missminner mej så det är inte helt otroligt att han själv heter Stina.

Inkommet 8.5.2007 14:09:56
ursäkta nu men vad har jag med denna diskussion att göra??? d må vara maj nu men inget annat......

Svar:
Om du heter Maj (egentligen alltså) så kan väl bror din rimligtvis heta Stina som alla andra på Jurmo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar