torsdag 30 december 2010

18.1.2007 18:40:54 Härligt, jag fattar ingenting!

Jag har en fäbless för saker jag inte förstår, dom får mej att känna mej smartare.
Då menar jag inte saker som att: Jag förstår inte varför min gräsklippare inte startar fast jag både tankat och pratat snällt med den!
Jag förstår inte varför jag inte beställt ny villaolja innan den gamla tog slut! (Igår frös jag fast i toalettringen) eller:
Jag förstår inte varför jag envisas med att luta mej mot diskmaskinen när jag vet att den är strömförande!

Nej, jag menar smarta saker som intelligenta och utbildade personer säger till varandra samt främmande språk.
Med språken är det kanske inte så knivigt, när jag lyssnar på min kurdiske vän prata med sina kurdiska vänner på ett språk som mycket väl kunde vara kurdiska, tänker jag automatiskt; Oj! Hur i all världen har dom kunnat lära sej ett så knepigt språk?! Med finska; Oj! Vad han var bra på finska, lustigt han verkade ju vara nykter?!

Med intelligenta diskurser mellan intelligenta personer är det något svårare. Om jag t ex slötittar på tv fastnar jag obörnhörligen framför "kultur rutan",  "tête-à-tête" eller "partiledar debatten". Nå, i ärlighetens namn hör kanske det sistnämnda inte in kategorin intelligenta människor som säger intelligenta saker utan snarare i kategorin främmande språk, men faktum kvarstår, där sitter jag med öppen mun och slukar vart enda ord om post-impressionistiska installationer på moderna museèt eller småfnissar åt Lars Ohlys liknelser mellan den nya regeringen och kriminellas revansch i samhället fast programmen lika gärna kunde vara på kurdiska!

Det är dock inte bara hemma framför tv`n som jag ägnar mej åt denna hobby. Om jag är på t ex skivbörsen en lördag så är jag där lika mycket för att köpa skivor som för att höra Patrik, Challe och dom andra grabbarna diskutera klassiska soulplattor från Motown, Bruce Springsteen kontra Ulf Lundell eller varför Rod Stewarts gamla plattor sopar banan med hans nya plattor varje gång.
Så fort en diskussion startar mellan en kund och den expedit som jobbar för dagen spetsas genast mina öron tills jag liknar en star trek figur samtidigt som de börjar agera dammsugare för svåra ord och obegripliga termer, detta alltmedan jag förstrött bläddrar igenom samma skivpacke gång på gång så ingen skall misstänka att jag tjuvlyssnar!

Frågan är inte bara varför jag gör detta utan också vart all denna information tar vägen? Jag kan glatt titta på reprisen av kulturrutan också utan att överhuvudtaget ana att jag redan sett programmet en gång. Jag misstänker att den dag jag hittar den hemliga förvaringsplatsen för information kommer även alla stumpor bykmaskinen stulit dyka upp!

Top Tre
3. Ett program om jordbruket i armenien efter Sovjet fall som gick på Kunskapskanalen

2. Vilket avsnitt som helst av kulturrutan (jag minns ju ändå inget efteråt)

1. Ett matlagningsprogram på tornedals-finska (jag trodde ordet "purjo-lööki" bara fanns i min vokabulär!)


Andras kommentarer

Läser man, som jag gjorde, texten om barnprogrammen först och den här sedan är förklaringen given: Vi härdas (eller avtrubbas) genom barndomens tevetittande, och kan därefter utan att ta minsta skada (eller intryck) titta på hur djupsinniga och avancerade program som helst! (21.1.2007 14:07:33)
ebony and irony - - 194.112.2.86
Ditt svar på kommentaren:


den här bloggen va för smart för mej. eh. jag fatta typ inget. xD men jag försod så mkt att den är rolig. så därför sitter jag här för mej själv och skrattar. börjar känna mej som josse. xD (18.1.2007 23:06:09)
- - 213.204.60.63
Ditt svar på kommentaren:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar