torsdag 30 december 2010

17.1.2007 19:03:48 Min elektriska diskmaskin

Jag har en elektrisk diskmaskin hemma.
Den är jättestor, rymmer enorma mängder disk och kan ibland ta flera dagar att plocka ur. Det är inget konstigt isej att ha en elektrisk diskmaskin, det vore förmodligen ännu underligare om jag hade en diskmaskin som INTE var elektrisk. Heter det isåfall handdriven eller mekanisk eller kanske manuell?

Nå hursomhelst så är min maskin även elektrisk på utsidan, vilket medför en del intressanta överaskningar. Om man skall vrida på vattenkranen och samtidigt lutar benet mot maskinen får man uppsakattningsvis 220  volt genom kroppen och förkolnar. Som tur är är kranen så otympligt till att barnen inte försöker sej på detta konststycke ( jo faktiskt ett av dom, men det gör hon inte om). Barn har ytterligare den fördelen att när dom gjort det en gång så lär dom sej att inte göra om samma misstag, så icke jag!

Eftersom det inte är varje gång man råkar ut för elektrifiering utan bara ibland fortsätter jag gladeligen att luta mej mot diskmaskinen samtidigt som jag gärna lägger andra handen mot diskbänken för extra ledning. I medeltal förkolnar jag en gång i veckan och blir lika förvånad varje gång (det tar fyra timmar att kamma håret rakt igen).

Känslan får mej att minnas en skolutflykt i fyran. Vi åkte alla buss till en bondgård, där fanns får, dom hade stängsel, i det fanns ström.
Efter att ha tävlat i att röra det längst i ca en halvtimme kom min brilliante klasskompis Kjell på att; om man rör stängslet samtidigt som man med andra handen rör bussen blir det hela mycket häftigare!
Nu nådde man inte stängslet och bussen samtidigt, men om man bildar kedja genom att hålla varandra i händerna skulle det gå.
Sagt och gjort, en grabb håller bussen, han håller mej och jag håller Kjell som nyper tag om stängslet...POFF... jag tror att båda mina axlar hoppade ur led och jag är inte säker på att dom hoppat tillbaka än!
Så om ni ser en man gå förbi med armarna slappt hängade orörliga vid sidorna så är det jag,
om det brevid mej går en jämnårig kille fastbränd i en buss så är det min kompis Leif.
Kjell sitter fortfarande fast i fårstängslet på bondgården och där kan han gott sitta!








Andras kommentarer

Och det i sin tur visar ju bara att skribenten har förmågan att se det komiska i saker och ting. Jag tror att Boutros helt enkeltär en smart och glad prick. (21.1.2007 17:57:12)
- - 213.204.50.96
Ditt svar på kommentaren:


Undrar om det inte är liiite överdrivet.... (21.1.2007 13:07:09)
- - 213.204.50.96
Ditt svar på kommentaren:


Suverän blogg, Tack för en skoj stund men ett varningens ord vill jag komma med. Strömmarna som 220V kan generera i kroppen på en vuxen människa med ena handen på diskmaskinen och andra direkt i jord (=strömmen rakt igenom hjärtat) kan säkert upplevas som uppfriskande i en annars grå vardag men är också tyvärr som så många andra roliga saker i allra högsta grad LIVSFARLIGT. Barn hanterar också en sådan upplevelse betydligt sämre så jag skulle kolla upp diskmaskinen om jag var dig. Kan du inte leva utan elchocker så prova med att få strömmen begränsad t.ex. mellan två fingrar, fördelen med detta förfarande är att man hinner uppleva sensationerna (smärtan, lukten av bränt kött och brännskadorna) betydligt längre före man tuppar av men framför allt riskerar man inte livet och det går ju hur bra som helst att leva utan ett par tre fingrar. Som överkurs går det att använda andra extremiteter (vissa ger mer upplevelse än andra speciellt på en man) men man bör alltid se till att hjärtat är på sidan av strömmens väg vilken ju precis som de flesta av oss följer minsta motståndets lag. Vill inte skrämmas i onödan men faktum är att jag hade en bekant en gång som råkade ut för detta med en tvättmaskin och han finns inte längre bland oss så det är allvar. (21.1.2007 12:54:08)
. - - 213.204.63.213
Ditt svar på kommentaren:


Jag har faktiskt kommit loss från stängslet!!!!! Men redan då var jag en klok ung man!!!! Hör av dej om du behöver lära dej nya trick eller om dina barn behöver vägledning här i livet!!! Jag har många bra ideér!! (20.1.2007 15:18:59)
Kung Kjell - - 213.114.17.16
Ditt svar på kommentaren:


Håller helt med, du borde absolut överväga det! (18.1.2007 15:36:26)
Sanna - - 213.204.50.96
Ditt svar på kommentaren:


Håller faktiskt med Helena, en mer skakande vardagsskildring får man leta efter. (18.1.2007 14:38:27)
mia - mia@aland-islands.eu - 194.110.180.142
Ditt svar på kommentaren:


Varför blev inte du journalist undrar jag? (18.1.2007 11:42:38)
Helena - helena.gronholm@spray.se - 81.227.84.58
Ditt svar på kommentaren:


det här var det roligaste jag läst på länge!nu måste du skriva varje dag o muntra upp oss! (18.1.2007 00:23:13)
cita - - 213.204.51.196
Ditt svar på kommentaren:


du är knäpp xD (17.1.2007 23:34:06)
frida - - 213.204.60.63
Ditt svar på kommentaren:


Haha! (17.1.2007 20:47:33)
J - - 85.134.28.246
Ditt svar på kommentaren:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar