fredag 31 december 2010

20.4.2007 09:42:55 Handlingskraft

Jag skall handla efter jobbet idag och när jag var och handlade senast slogs jag av att det är inte lätt att handla. Man kan se avspänd och avslappnad ut men under ytan råder tusen frågor. Jag vet inte om detta bara gäller män i en viss ålder, men jag skulle tro det. Den starkaste beviset för detta är att du när som helst, i vilken större butik som helst plocka ut tre stycken män stå vid en hylla talandes i telefon med sin sambo för att få reda på om basilika och oregano är samma sak, om krossade tomater är samma sak som passerade tomater eller om det är någon skillnad om man köper palvad eller basturökt skinka.

En annan sak är inköpslistan. Det finns ingen lista som är så kort att man kan komma ihåg två saker från den samtidigt. Man tittar på listan "bröd, ost, mjölk" går till brödhyllan, tar bröd, försöker komma ihåg dagens datum och sen "få se nu", tittar på listan, ost, mjölk, går till osthyllan, tar ost och tittar på listan igen! Ah mjölk var det ja. Vidare måste jag ha oproportionerligt med pengar med mej. Fyra saker = 60e, tio saker = 100e och allt där över kräver en större lottovinst (hur skulle man kunna leva med skammen av att inte ha tillräckligt med pengar vid kassan?).

En annan fallgrop är valmöjligheter. Finns det två olika alternativ är det 90% chans att ta fel, det kan tyckas att femtio skulle vara den riktiga siffran men prova ta ett paket kaffe utan att titta och du får kokmalet 9 fall av 10. Så där står man vid ost disken och tänker "vilken ost är det som barnen gillar", det finns femtio olika sorter, sträcker sej efter telefonen redo att ringa sin sambo och då "javisst den är det, jag är säker!" och så tar man en vällagrad schweizisk getost i likadan förpackning som ÅCAs Edam15. Ett bra exempel på detta är en närstående släkting till mej, som jag inte vill namnge (men det är min pappa) som tio år i rad köpte fel chips i affären (fortfarande ålänskt rekord och trea i världen!). Han vill ha vanliga släta chips, tittar i hyllan, ser en påse där bilden visar släta chips och lägger den i vagnen trots att det står sourcreme & onion över hela påsen. Han blir lika förvånad varje gång det är fel.


Kommentar till Handlingskraft


Inkommet 20.4.2007 09:57:33
Det handlar om kontrollbehovet! För att ta kontrollen över att man får rätt saker när man är o handlar måste man sätta sig över sambons självklara rätt till tyckande och säga: Det är rätt! Jag kan inte hjälpa om ni inte gillar det jag köpt. :-) Alternativt kan man ju helt enkelt ta över handlingen helt och sakta men säkert lära sig allt korrekt. Vilket ju förstås är det ultimata resultatet på att man inte vunnit över kontrollbehovet utan istället sakta lär sig kontrollera vad som är rätt och vad som blir fel. I slutändan går det ju förstås att utrusta sambon med pengar och lista, och med en klapp i rumpan skicka in densamma i butiken med orden: Jag väntar här medan du handlar, ha så skoj, älskling... :-)
Svar:
Oftast brukar jag vara General Custer när jag handlar med klar strategi och mål,men ibland blir det bara... tja Stig-Helmer typ

Inkommet 20.4.2007 16:37:13
Personen som vi inte vill namnge fick slut på pengar i kassan en gång. På sparhallen. Ve och fasa.
Svar:
HA! Har aldrig hänt mej! (det var nästan sant)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar