fredag 31 december 2010

23.4.2007 01:13:06 Gudrun och jag fäller skog

Att ägna sej åt skogsbruk är roligt. När vi bott här i lite mer än ett halvår kände jag att man inte kan överleva med två och en halv tv kanal så jag beställde kanal digital paketet. Det var de svenska kanalerna, de finska och canal+. För att få dessa kanaler krävdes det att jag avverkade några träd. Jag hade en arbetskamrat att kolla upp vilka träd som behövde skövlas och skred sedan till verket. Inte mindre än sju träd föll för min motorsåg (som jag höll för första gången). De flesta gick riktigt bra men det var en bamsegran som inte ville ge upp 100år av liv utan kamp. När jag sågat av den vid roten knep den fast sågen med ett järngrepp och ville inte släppa taget. Det blev till att ta till järnspettet för att bända loss trädet från stubben och frigöra sågen. Det lyckades till hälften, sågen lossnade men granen tog ett elegant skutt åt sidan och ställde sej bredvid sin stubbe. Den hade hittat en jämnårig tall att luta sej mot och jag fick försöka såga av granen igen, en meter högre upp. Sagt och gjort. Med viss försiktighet, dels för att inte fastna med sågen dels för att inte bli under en gran som var fem gånger äldre än mej, sågade jag av den igen. Detta var ett trick granen hade genomskådat och den ställde sej efter ännu ett skutt rakt upp bredvid det ställe där den just stått. Så kunde vi förmodligen fortsatt tills det bara var en julgran kvar, men jag hade redan tröttnat på leken och sågade ner tallen istället.

När jag sedan fick hjälp att installera parabolen visade sej att det första trädet jag sågat var eventuellt ivägen, de andra sex hade inget med sändningen att göra. Så kan det gå och jag har nu ved så det räcker i åtminstone fem vintrar till. Min skogsdunge ser ut som den träffat orkanen Gudrun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar