fredag 31 december 2010

10.5.2007 19:53:24 Längtar efter fast mark

Jajjemen, jag har varit till skärgården igen. Jag börjar snart glömma hur det känns att ha fast mark under fötterna. Asterholma är en rätt speciell körning, det tar 1 timme att köra till Hummelvik, ca:2 timmar med färja till Lappo, ytterligare en kvart från Lappo till Asterholma och sen jobbar man i 200km/h i en halv timme och sen far man hem igen.

Jag hann inte mer än köra ombord på Alfågeln innan jag blev ombed att flytta bilen samt att köra iland i Kumlinge för lite omstuvning. När jag sedan skulle köra av går det ju inte så fort utan man låter bilen köra utan att ge gas. När man sen kommer till de små uppbuktningarna på bildäck vill bilen ha mera gas för att köra över, jag gav den lite extra varpå hela färjan gengöd av en kraftig smäll. Det var nämligen inte en liten bump jag tog mej över utan baklyften hade fastnat i bilhyllan. Färjgubbarna tog det med ro men tyckte att det var lite onödigt att skrämmas.

På Spoven blir man alltid väl mött för gubbarna där har både ditten och datten som dom vill bli av med, idag var det livbojar.

Även på Asterholma var jag efterlängtad då detta var första tömningen sedan hösten. Lite väl tilltaget tycker jag dock hastighetsbegränsningen är, 70km/h på något som i bästa fall liknas vid en kostig (även om många ko-vägarbetare skulle ta illa vid sej).


Kommentar till Längtar efter fast mark


Inkommet 10.5.2007 22:10:55
Jag har också hängt mig på Alfågeln en gång. Inte på grund av depression utan på grund av lågvatten.Jag lämnade troligtvis stora delar av underredet på klaffen. Det har förmodligen hamnat i metallåtervinningen. Nån snäll person får väl köra det till fast mark.
Svar:
Faktum är att om du körde en lite sportigare bil så berättade "kiosk tanten" den historien för mej.

Inkommet 11.5.2007 19:25:16
På tal om skärgårdsfärjor, det är väldigt intressant att se en svintung grus/betongbil köra ombord på Grisslan, man tror färjan ska sjunka när vikten kommer ner på färjan...
Spike
Svar:
Men dom har nästan den effekten på de störrefärjorna också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar