fredag 31 december 2010

30.4.2007 17:54:46 Vap idag Gud igår

Igår var det konfirmation för lillasyster undulat. Av barmhärtighet lämnade jag sambo och barn hemma (den längsta dagen i mitt liv var när storasyster H konfirmerade sej och jag fick sitta i kyrkan 2-3 timmar, 7år gammal. Brrr). Det går mycket bättre att sitta i kyrkan ett par timmar när man är äldre och trots att det var ca:30 tonårsligister som skulle upptagas i guds stora famn (och det var bara hälften!) så fick jag bara lite hemlängtan i slutet. Prästen höll en predikan där han liknade tron på Jesus med att leka tittut och även om jag tror jag förstår ungefär hur han menade så blev det tämligen roligt om man tänkte sej honom leka tittut med Jesus. Lillasyster och hennes kompis Fröken Fnitter hade iallafall väldans svårt att ta till sej det kristna budskapet.

Ikväll är det majbrasa för hela slanten och det är nog Gottbysund som gäller. Har lite svårt att slita mej från barndoms brasor även om jag förmodligen känner lika många vid Lemländska brasor nu förtiden. I år kom jag också ihåg att köpa korv så vi slipper smyga omkring och stjäla från andras småbarn och det känns ju skönt.







Kommentar till Vap idag Gud igår


Inkommet 30.4.2007 18:14:46
Leka tittut... Kul. Lite som den franska filosofen Simone Weils "väggknackningar". Hon kom från en judisk sekulariserad familj men visade genom liv och tänkande en tydlig kristen livshållning, trots att hon aldrig lät döpa sig. Hon såg religionen som en vägg mot en annan verklighet, en verklighet bortom orden. Man kan betrakta väggen som en mur, ett hinder att möta den andra världen, men Weil menade att väggen är en förutsättning för att kunna kommunicera världarna emellan. Man knackar i väggen och lyssnar. Finns det någon på andra sidan som hör mina knackningar? (Själv är jag inte av den knackande typen.)
Isabella
Svar:

Inkommet 30.4.2007 18:40:45
Om inte mina fingrar var så förstelnade av att jag kört moppe till Kungsö just så skulle jag skriva en kommentar ^^
Svar:

Inkommet 30.4.2007 23:48:47
Jag börjar misstänka att det är kyrkans fel att FC Åland förlorade sin premiärmatch igår. Kan det vara så att även målspottaren JF också befann sig vid altaret istället för på fotbollsplanen. De borde inte planera in konfirmationer o dyl så att de krockar med viktiga matcher.
PetEr
Svar:
Nej det är visst och sant!

Inkommet 1.5.2007 12:13:24
Hum. är JF en liten kungsöbo jag känner så satt hon bredvid mej och höll på att dö när prästen pratade om att leka tittut. ^^ Jag kan inte komma på nån anna målspottare.
Svar:
Spelar lilla tihihi fotboll???! Någon mig skämta aprillo?

Inkommet 1.5.2007 19:16:54
Är inte riktigt 100 på det men jag tror att JF nätade flest gånger i IFK F-90. I alla fall var hon bland topp tre.
PetEr
Svar:
Efternamnet låter som ett musikinstument och förnamnet som... en dryck och är på åländska och snygg? Fast hon är ju inte född -90 om hon konfirmerade sej nu!!

Inkommet 1.5.2007 19:42:07
JF hade hunnit o spela om hon inte hade ordnat släktfest efteråt.
T
Svar:

Inkommet 1.5.2007 21:29:37
Helt sant men det var just det som var grejen. F-90 var tjejer födda 90-92 och ändå spelade de mot 90:or i Upplandsserien och DanaCup i Fredrikshamn. Meritlista 2004: 2:a i Upplandsserien. 2005: 1:a i Upplandsserien och till slutspel i Danacup. 2006: 2:a i Upplandsserien och 3:a i DanaCup. Synd att laget splittades
PetEr
Svar:

Inkommet 1.5.2007 23:48:42
Skojar du käre bror? Lilla j är den bästa fotbollspelaren jag känner. Men vad jag vet ligger hennes fotbollskarriär lite på is sen laget splittrades. :(
Svar:
Åhåhåå! Jag hoppas min rygg inte skadade din kniv lillasyster!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar