torsdag 30 december 2010

23.1.2007 11:21:22 Hemmapappa

Idag är jag hemma-pappa. Sambo och lille Oz har feber så jag är hemma från jobbet och pysslar om dem. Det började inte direkt lysande förstås, vaknade med ett ryck fem i åtta och insåg att jag inte skulle hinna få med stora I med skoltaxin. Kastar upp lilla A på axeln (det är dagis dag idag) springer ner och skakar liv i stora I, det verkar ordna sej. PANIK! Lilla A har inga rena trosor!! Att hitta rena kläder när man själv inte har hand om tvätten är ett projekt utan like, all tvätt har två tre stationer den stannar på innan den hamnar i garderoben  och nu gäller det att hitta dom. Märkligt nog verkar alla kvinnokläder ha samma storlek ända tills rätt person tar dom på sej (kanske även pojk kläder eftersom jag ibland hittar Oz strumpor i min låda), att lista ut på fri hand vems trosor som är vems låter sej inte göras i brådrasket. Tillslut har jag båda två i kläder och vi kan fara (även om jag tycker stora I har lite tunt på kroppen, jag känner mej som min mamma). Ut i kylan, skrapa rutor, iskall bil, hala vägar. Nästan framme vid skolan säger stora I "ånej, jag glömde skolväskan!", handbromssladd, 180 graders vändning, hem igen! Hämtar väskan, skjutsar stora I, släpper av henne, backar nästan över henne med bilen! Kommer till dagis, där är alla barn på väg därifrån?? Frågar Tant M " det är ju simning idag" PANIK!! Tack och lov finns lånesimdräkt, gud välsigne dagisverksamheten!
Nu lugnar det ner sej en smula, hinner tända brasa i köksspisen och fylla diskmaskinen innan lille Oz slår upp sina något febriga ögon. Kokar ägg på vedspisen, det känns genuint på nåt vis och tänk på all el jag sparar! Matar lille Oz med gröt och persikopure. Äter frukost, är inte äggen lite väl hårdkokta sej?
Nu har jag placerat lille Oz i sängen för sin efter-frukost-tuppis, bytte en illa stinkande blöja först som till min förtjusning icke smitit upp på ryggen idag (tänk hur ens källa till glädje förändrats genom åren). Skulle jag vara ledig jämt och kunna bibehålla denna hastighet (har gjort mer på tre timmar än jag åstadkommer på en hel arbetsvecka) skulle huset vara målat innan fredag!

För två sommrar sedan tillbringade jag min semester ensam med barnen (som i ärlighetens namn bara var två på den tiden), sambo jobbade på kökar nämligen. Det var en både rolig och lärorik semester, plötsligt förstod jag varför sambo brukar ringa mej till jobbet "bara för att få prata med en vuxen!" Jag kommer ihåg att mina lagkamrater tittade lite underligt på mej när man stannade upp mitt i en kontring för att utbrista "NEJ! Det får inte regna jag har byket ute! Jag fick också lära mej varför man INTE skall steka bacon med bara underarmar och iklädd sin bästa t-shirt, underarmarna har repat sej men inte min favvotröja.

Nåja bäst att göra nåt innan energin rinner av. Jag tror jag skall gå och titta lite på bykmaskinen, se om den kommer ihåg mej och så. Visste ni förresten att man kan färga kläder i fler färger än rosa?! Döm om min förvåning när jag först föräkrade mej om att inga röda plagg var närvarande innan jag slängde in min vita slim-shirt och den två timmar senare kommer ut BLÅ!! 
Den som lever får te, sa kinesen.


Andras kommentarer

Haha jag har kort på H när han slickar på trappräcket xD jag fick hämta varmt vatten och ta loss han. höhöhö (27.1.2007 23:32:55)
frida - - 213.204.60.63
Ditt svar på kommentaren:


Ojsan, där ser man! Klä på er ordentligt, har jag ju alltid sagt. Hälsa sjuklingarna. Din lillebror råkade slicka på trappräcket och frös fast. Det gjorde väl aldrig du.... eller? (23.1.2007 23:20:31)
Mamma - mia@and-islands.eu - 213.204.60.63
Ditt svar på kommentaren:


Tycker du behåller tråden, disponerar, styckeindelar, formulerar, lite för bra för att va vanlig dödlig.. (23.1.2007 15:28:57)
- - 82.199.168.167
Ditt svar på kommentaren:


Härligt att läsa de du skriver. En Mor (23.1.2007 11:33:18)
- - 194.112.0.7
Ditt svar på kommentaren:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar