fredag 31 december 2010

25.4.2007 22:21:57 Sannolikhetslära

Jag blev att fundera en smula över sannolikheter och procent idag.

Jag har ju redan berört kaffeproblemet (om man väljer utan att titta tar man alltid kokmalet till sin bryggare trots att det borde vara 50% chans att välja rätt).
En annan konstig grej är att om man kör från stan till Godby mitt i natten så möter man kanske tre bilar varav åtminstone en av dom kommer på ett sådant ställe att man måste lämna företräde. Det är ca:20km till godby och en bil är bara 5meter så man borde ha 19 985 meter annan väg att möta dom.

På vintern när man inte vågar ta ut svängarna så mycket möter man alltid en bil samtidigt som man är jämsides med en fotgängare. Jag körde i Godby på en smal väg (den som kommer från optinova och korsar Getavägen för att fortsätta förbi ett plåthus) och såg att på ena sidan gick en tant med en sparkstötting och på andra sidan en fotgängare, dessa två var jämsides när jag skulle passera, då mötte jag en mercedes från andra hållet! Om man kalkylerar lite på det mötet så måste ju chansen vara försvinnande liten.

Min favorit är dock utan tvekan när min far var ute och körde. Han noterade att en igelkott ville passera vägen och, eftersom farsgubben är en sann djurvän, stannade för att låta den komma över. Herr Igelkott blev både förvånad och tacksam över denna gest och traskade glatt över samtidigt som han tänkte att det nog finns hopp för mänskligheten trots allt. Han blev raskt överkörd av en bil som körde om min far.


Kommentar till Sannolikhetslהra


Inkommet 27.4.2007 00:05:42
*buההההההההההההההההההההההההההההההh* stackars igelkotten
Svar:

Inkommet 28.4.2007 13:35:40
Om det är 50-50 för att en sak skall lyckas är det 90% risk att man misslyckas....
E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar