måndag 3 januari 2011

29.8.2007 12:17:34 Backgammon med knuff?

Min förkylning visade sej mer efterhängsen än jag kunnat föreställa mej och jag blev tvungen att avbeställa min kaffe och bulle stund med Sottunga-Figge. Speciellt tråkigt eftersom de ännu inte har någon frys så måste han äta upp allt själv.

En bra kur mot förkylning tros vara ett parti "Lilla a schack" eller "Fia med backgammon" (arbetsnamn).
Går i korthet till såhär: 2 spelar, förslagsvis en ettrig vinnartyp och en lite större som struntar i hur det går så länge alla är glada. Två systrar är direkt olämpligt och småbröder får spela ensamma och helst med större pjäser.

En fia spelplan och pjäser till fia, schack och backgammon (magnetiska pjäser är det bästa).
Låt närmsta fem-åring ställa upp pjäserna efter eget tycke och ha en tyst överenskommelse om vems pjäser som är vems.

Man delar upp tärningarna mellan sej och behåller dom under spelets gång. I det här fallet fick jag fyra vanliga och lilla a fick två vanliga och en 4,8,16,32,64,128 tärning (gud vet vad den skall vara till på riktigt). Bäst är det att ha en liten Volvo lastbil till hjälp när man skall slå.

Spelet pågår tills pappan tröttnar och liksom i förbifarten konstaterar att "Hoppsan nu kommer du att vinna om du äter upp den där pjäsen" och redan nästa drag äts den upp och alla blir glada.
Mycket nöje!


Kommentar till Backgammon med knuff?


Inkommet 29.8.2007 12:56:35
Jag har en Volvo traktor om du behöver hjälp med att schakta tärningar.
PetEr
Svar:
Allt med tippflak duger.

Inkommet 30.8.2007 15:41:59
Coolt spel! Nåt för PAF?
ann
Svar:
Mja... lite tveksamma regler för att satsa pengar på tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar