måndag 10 januari 2011

26.9.2007 16:17:14 In memoriam

Min gamle arbetsledare Björn Rangsten dog förra veckan måndag efter en relativt kort kamp mot cancer. Björn var en lugn person och på alla sätt en bra arbetsledare, eftersom han var 20-30 år äldre än oss andra var han också lite som en farsa för oss. Han började på ÅBAP ett par år före mej och av vad jag hört berättas satte han en hel del hjul i rullning och på så sätt blev det ett mer välfungerande företag.

Själv kommer jag att minnas honom delvis för sin humor; när den årliga skrotlastningen ägt rum och vi blivit av med exakt 0% av vårt skrot konstaterade han bara med sin lite sävliga ton "Ja det är roligt nästan jämnt" och sen var det inte mer med det eller när han för ovanlighetens skull gav sej ut på en körning och liksom i förbifarten nämner med ett vargagrin att "Javisst ja Renhållningen kommer förbi med burk om en timme" (man kunde inte låta bli att småleé när man stod där med 10 kubikmeter burk en timme senare).

Delvis kommer jag att minnas honom för hans exeptionellt dåliga ögonmått. När vi stuvade kylskåp var han alltid tvärsäker på att den jättestora frysboxen skulle passa i den pyttelilla luckan eller vice versa bara för att konstatera att  " nää tamejtusan det gick inte" eller "har men sett den passa"  beroende på vad det var han just varit säker på.

Och delvis för att han körde ner en hel väggsektion med trucken när han skulle genom porthålet. Han hade helt enkelt glömt att tornet var uppe och när det tog i väggen ovanför tittade han sej förbryllat omkring utan att upptäcka några hinder och trampade gasen i botten, hela sektionen välte över trucken och det var gipsdamm i varmlagret hela sommaren. Alltid en bra historia att ta upp när han undrade över mina senaste fadäser.

Björn talade ofta om att gå i pension tidigt efter att hans pappa hade jobbat några år extra bara för att dö inom ett par år efter pensionen. Det får mej att undra om det faktum att han nu lämnat oss skrivs under "ödets ironi" eller "lagen om alltings jävlighet"? Själv väljer jag att katgorisera det under "De gud älskar dör unga".
På söndag skulle han varit pensionär i två år, imorgon skulle han fyllt 63.

Grattis på födelsedagen och vila ifrid gamle man.


Kommentar till In memoriam


Inkommet 26.9.2007 21:53:53
Beklagar din förlust
Svar:
Förlusten är framför allt hans frus, barn, barnbarns och mors, jag har förlorat en vän och det kan jag bära. Jag skriver detta framför allt för att det är så jag vill minnas honom. Jag tackar dej dock för din omtanke.

Inkommet 27.9.2007 00:44:51
Jag beklagar verkligen! Det är svårt att mista en vän fast man försöker tänka att familjen har det värre. Man får vara tacksam för varje dag som ens nära och kära håller sig någorlunda i skick.
Svar:

Inkommet 30.9.2007 08:55:43
Vad fint skrivet av dej tack

Svar:

Inkommet 2.10.2007 23:28:51
Det bästa blogginlägg jag någonsin läst! Roligt och samtidigt vördnadsfullt och hedrande skrivet. Det berörde givetvis MIG otroligt mycket. Tack!//Sonen

Svar:

Inkommet 3.10.2007 18:53:33
Det borde finnas en blogg för alternativa nekrologer. De man läser i Ålandstidningen kan man redan utantill. De är bara namnen och årtalen som växlar. Fint skrivet!
Svar:

Inkommet 17.10.2007 21:49:13
Jag växte upp med Björn då han bodde granne med mig och min familj. Han och mina föräldrar var bästa vänner och oj vilka fester dom kunde ordna. Jag saknade honom när han flyttade till Åland. Så varje gång vi fick se roliga, härliga Björn när han kom tillbaka till fastlandet så var det som man kastades bak till när man var så där 4 år - tonåring och alla de minnen man har från den tiden. Sov gott lille-store Björn, jag lider med din familj som inte har dig runt omkring sig längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar